Je ontmoet een zakenrelatie voor het eerst. Toch ken je hem goed, dankzij personality platform Crystal. Crystal leert je empathisch communiceren met deze persoon vanuit een griezelig nauwkeurige persoonlijkheidsanalyse, een impressie hoe jouw relatie met deze persoon eruit ziet, een communicatie-advies en een conflictmanagement-advies op maat. Crystal: big brother meets big data. 

Weerstand

Het platform Crystal is ontwikkeld door Harvard Innovation Lab. Crystal heeft als missie om mensen elkaar beter te laten begrijpen en beter met elkaar te laten communiceren. Een mooi streven. Toch was mijn eerste gevoel weerstand: wil ik dit wel? Crystal gaat erg ver en het heeft iets benauwds. Een geautomatiseerd systeem dat context en duiding geeft hoe ik met mensen kan omgaan en empathisch kan communiceren. Feit is wel, Crystal bestaat, wordt gebruikt en dat de onderliggende algoritmes steeds slimmer worden.

Hoe werkt Crystel

Met social media analyse tools krijg je een indruk hoe iemand zich online profileert.
’s Werelds grootste personality platform crystalknows.com gaat een stap verder en genereert persoonlijkheidsprofielen. Crystal analyseert openbare data en vertelt jou wat je kunt verwachten hoe iemand zich zal gedragen bij contact, hoe deze persoon qua communicatiestijl het liefst wordt aangesproken. Crystal vertelt ook hoe jouw relatie met deze persoon er naar verwachting uit zal zien en hoe conflicten zich kunnen manifesteren.

Crystal experiment met John

Ik had onlangs een afspraak met een zakenrelatie die ik slechts heel oppervlakkig ken. Laten we hem John noemen. Ter voorbereiding van deze ontmoeting heb ik Crystal gebruikt als experiment. Crystal is geïntegreerd met Google Chrome, Gmail, LinkedIn en CRM-systemen. Via Chrome open ik LinkedIn en klik op het LinkedIn profiel van John. Direct bij de profielfoto wordt mij duidelijk gemaakt dat John en ik slechts voor 13% overeenkomen qua persoonlijkheidskenmerken. En dat ik qua communicatiestijl flink moet bij schakelen. John blijkt namelijk volgens de tool het nuchtere aggressive (?) rationele type dat recht op zijn doel afgaat. Meebewegen in zijn behoefte aan efficiency en effectiviteit wordt het pad om zijn vertrouwen te winnen.

Crystal 1

Ik gebruik mijn intuïtie als bron van kennis en inzicht en leer daar steeds beter naar luisteren. John wikt en weegt liever alle argumenten voordat hij besluit. Lijkt complementair. Minder sterk vind ik dat Crystel mijn eigen rationele analytische skills, tot en met mijn prima vermogen om in scenario’s te denken, blijkbaar niet zo maar uit mijn openbare data haalt. In verandermanagement kunnen John en ik elkaar prima vinden, aldus Crystal. Dat is weer een geruststelling.

Werk & verandermanagement

John is een traditioneel manager in een behoudende sector en gaat graag voor directief management. Voor mij is het belangrijk dat ik mijn ruimte neem waarbinnen ik beslissingsbevoegdheid heb en mijn eigen afwegingen kan maken. Ik zal dus zijn vertrouwen moet winnen als we ooit gaan samenwerken.

Motivatie
Het komt nogal kil en ongeloofwaardig over dat, afgaand op Crystal, een manager die voor resultaat gaat, niet de behoefte heeft aan erkenning door anderen. Omgekeerd vind ik het doelgericht behalen van resultaten erg belangrijk, maar wel samen met anderen. Ergens lijkt Crystal onder het kopje Encouraging & motivation moeite te hebben met het vinden van de nuances op dit psychologische spectrum. Opvallend genoeg benoemt het systeem dit weer wel een beetje in de rubriek Working on a project:  niet alleen John, maar ook ik ga graag door totdat het resultaat is bereikt. Als afbreukrisico ziet Crystal dat we in onze gezamenlijke drive moeten oppassen niet te ver voor de fanfare van het team uit te lopen, waardoor het team ons niet kan bijbenen.

Project

Chrystal stelt mij gerust dat in tijden van chaos John de vaste rots is in de branding die geen instabiliteit kent en waar ik mij aan kan vasthouden. Ik weet niet beter dan dat ik me als een vis in chaotisch water voel, zelf al heb ik misschien een wisselend gevoelsleven. Chaos is voor mij de perfecte voedingsbodem voor creativiteit. En die structuren in de chaos leg ik zelf wel aan.

StressJohn communiceert recht toe recht aan. Het liefst in korte concrete zinnen zonder details. Crystel voorziet in een uitgebreide lijst van zinnen paragraaf suggesties hoe ik via email of chat met John het beste kan communiceren. In de betaalde versie van Crystel redigeert de tool zelfs jouw email als tone of voice en woorden/zinnen onvoldoende aansluiten bij het persoonlijkheidsprofiel van de ontvanger.

Tips

Conclusies

Ik kende John oppervlakkig, zodat ik voor het experiment een zeker referentiekader had om Crystal te kunnen beoordelen. Tijdens mijn research stuitte ik op informatie dat Crystal in zijn analyse 24 profielen heeft waar een te analyseren persoon mee wordt gematcht. Dat verklaart, in combinatie met het feit dat beschikbare openbare data per persoon nooit oneindig is, de blinde vlekken in de karakter-analyse van John door Crystal. Ik heb John gesproken. Het is een vriendelijke man met een zakelijke communicatiestijl. Van aggresive merk ik niets bij John. De menselijke hartelijke kant van John blijft iets te onderbelicht in Crystal. Evenzo mijn rationele kant. Dan nog blijft het griezelig hoe diep Crystal in je lijf kruipt. Het platform roept bij mij vooral nieuwe vragen op:

  • Alle mensen met wie ik spreek over Crystal, reageren benauwd over de werking en impact van Crystal. Heeft die benauwdheid te maken met de impact van Crystal op jouw privacy, ook al liggen er openbare data aan ten grondslag?
  • Hoe risicovol is het om blind te varen op de uitgebreide analyses van Crystel bij het beoordelen van een persoon?
  • Heeft iemand als proefpersoon John een eerlijke kans te laten zien wie hij is, wanneer Crystal het woord aggressive plakt, 10 millimeter naast Johns LinkedIn profielfoto?
  • Kun je nog onbevangen een gesprek met iemand ingaan, wanneer door algoritmen gegenereerde karakterkwalificaties over deze persoon al in jouw achterhoofd genesteld zitten?
  • Hoe ethisch verantwoord is het wanneer HR- en recruitmentmanagers, verzekeraars etc. gebruik maken van de deze krachtige tool om mensen te selecteren en beoordelen.

Slaaf van AI?

Belangrijkste vraag is misschien wel hoe we ervoor zorgen dat we als mens blijven leren inschatten en beoordelen, onze empathie ontwikkelen zonder ons afhankelijk te maken van platforms als Crystal. Hoe kan kunstmatige intelligentie (AI) ons ondersteunen bij empathische communicatie, zonder dat we slaaf worden van kunstmatige intelligentie?

Human android Sophia

Human android Sophia

Maar zeg eens eerlijk. Op een dag kijkt deze mensachtige robot, die lijkt op Audrey Hepburn, jou met puppy-ogen en met een bezorgd gezicht aan omdat ze jouw emoties kan interpreteren en zegt: ” Ik zie dat je verdriet hebt. Zal ik een kopje thee voor je zetten?” Voelt AI dan ongemakkelijk… of kun je er misschien toch aan wennen?

Praat mee

Zou jij Crystal graag gebruiken om je contacten te analyseren? Hoe zou jij het vinden als jij zelf object van analyse wordt door Crystel?